2014. december 4., csütörtök

Az a bizonyos magyar bürokrácia

Ruháim megoldva - hittem azt, hogy akkor mostantól minden simán is fog menni :).
Végül is, utólag belegondolva így is volt, de majd egy-két  hónap múlva meg is látjuk, hogy amit úgy hittem, hogy elintéztem, sínen van, a való életben is így van-e. Na, de akkor arról majd ott :).
De mit is kellett még elintézni?  Mivel nem lesz munkám, nem leszek kint Spanyolországban biztosított, így meg kell oldani azt is, hogy otthon fizessem a havi 6000 Ft körüli összeget.
Nagyon sok okos tanácsot lehet találni a neten arról, hogy mit kell tenni, ha valaki úgy dönt, hogy külföldön folytatja az életét, ott próbál szerencsét. De valahogy ezek egyike sem ad választ arra, hogy mégis hogyan oldjak meg mindent egyedül? Sokáig hál' Istennek ezen nem kellett gondolkodni, ugyanis kedves - volt - kollégám anyós-jelöltje segített.

Tényleg nagyon sokat köszönhetek, köszönhetünk neki - ezúton is köszönöm Éva! Azt hiszem, ha ő nincs, jó párszor kínomban, mérgemben sírva fakadtam volna - bár így is sokszor küzdöttem a könnyeimmel.

Na, de első az OEP oldala. Hát, ha valaki találkozott már állami honlappal, vagy valamit el kellett intéznie hasonló oldalon, az tudja, hogy mire gondoltam, mikor megláttam az oldalt! Egy tragédia, abszolút nem lehet használni, egyáltalán nem lehet semmit sem megtalálni, a menüpont értelmetlen, nem vezeti a szemet. Ezekkel még nem is lenne baj, mert egy idő után át lehet látni, de utána, ha már megtalálja az ember lánya az utat, akkor a következő akadály a nyelvezet! Lehetetlen megérteni, hogy az egyes mondatok alatt mit értenek, áááá!!!
Bár, most úgy láttam, hogy megújították az oldalt - de, attól, hogy letisztultabb lett, nem vált felhasználóbarátabbá!  Mit is kerestem rajta? Ja, a Baranya megyei OEP postai címét! Miért kellett ez? Azért, mert ha külföldön kapsz munkát, 15 napon belül le kell jelentened ezt a lakóhely szerinti illetékes OEP felé! Na, ez több szempontból is érdekes, sorolom:
  1. az OEP megújított honlapján lehetetlenség megtalálni az egyes OEP intézeteket - próbáltam, nem tudtam, muszáj volt gugliznom fél óra után,
  2. a dokumentum, amit letöltve el kell küldened, több mint értelmetlen, miért nem lehet interneten valahol bejelenteni?
  3. És hát az utolsó, a legproblémásabb szerintem, a 15 napos határidő, ugyanis azt nem írják, - vagy csak én voltam figyelmetlen - hogy az munkanap vagy naptári nap; ez azért nem mindegy! Mi van, ha az itteni posta elkeveri a doksit vagy otthon nem a megfelelő ember kezébe kerül, akkor az egyet jelent a büntetéssel? Ááá, inkább bele sem gondolok.
Szóval, ha külföldön kaptok rendes, bejelentett munkát, akkor nagyon kössétek fel a gatyátokat, mert egy idő után az ember lánya már úgy áll a dologhoz, hogy nem éri meg ezt a kínlódást!

Az EU egészségügyi kártya elintézése nem volt olyan nagy gond - mondjuk kíváncsi vagyok, ha használni kell, akkor minden simán megy - de ezt - ha lehet, nem szeretném megtapasztalni.

Ekkor jött még egy jó kis NAV-os időpontkérés és intézkedés. Mindig elgondolkodok, hogy akik az ügyintézői székben ülnek, miért esik nehezükre egy mosolyt elnyomni a felé a szerencsétlen ügyfél felé, aki veszi a bátorságot és kérdezget. Lehet, azok a kérdések számukra már annyira fárasztóak, de hát mit tegyen az ember lánya, ha sehol nem kap választ! Valaki mondja már meg, hogy miért van ez így minden hivatalban? Értem én, hogy nehéz minden nap ügyfelekkel beszélni, de azért egy erőltetett mosoly is több mint a semmi. Á, ezt abba is hagyom, mert ismét felmérgelem magam!

Szóval a NAV viszonylag gyors volt, szóltak, hogy majd januárban elég visszajönnöm, mert másfél hónapot átvállal az állam az egészségbiztosítási járulék fizetésében. Juhéééé, szuper, ez egy nagyon jó pont. Aztán majd meglátjuk, hogy akkor is ennyire szuper-e a dolog, mikor januárban nővéremnek vissza kell mennie a papírokat intézni :D.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése